Istisyhad…. Breastfeeding Contest

June 12, 2010 at 3:22 am | Posted in Baitul Muslim | Leave a comment

Age: 2 weeks

Ability: Smiles, Laughs, Holds head up steady without support, Stands with support (can bear weight on legs).

Age: 45 days

Ability: Pakai tudung ๐Ÿ™‚

Age: 4 months

Ability: Crawls and her first tooth shows up.

Age: 5 months

Ability: Sits without support,ย  Imitates the word Allah with ‘Awwah”, Cruises with support of walls or furniture.

Age: 6 months

Ability:ย  Stands alone without support for a couple of seconds

Age: 7 months

Ability: Takes a few steps, Drinks from a cup

Age: 7 1/2ย  months

Ability: Walks well

Bila org tanya Ummu Istisyhad, kenapa Reem ย sangat cepat perkembangannya? Ummu Istisyhad akan hanya terfikir akanย  satu jawapan..

Because she’s fully on Breastfeed.

Reem was exclusively breastfed for the first 6 months and I continued breastfeeding her until she was 10 months old. Sedih juga tak dapat cukupkan 2 tahun penuh, but like the Dr said, Reem is sacrificing for her adik.. Sebak sangat2 bila dengar.

Walau bagaimanapun, mmg Ummu Istisyhad perhatikan perkembangan Reem yang luar biasa, berbeza dgn kanak-kanak normal yg lain. Ada kakak2 yg Ummu Istisyhad jumpa susah hati sbb anaknya walaupun sebaya dgn Reem tapi perkembangannya lebih lambat drp Reem. Ummu Istisyhad akn menjelaskan, “Don’t worry sis, your baby is actually normal. But my baby is a bit extraordinary because she’s exclusively breastfed.”

Nway, itu antara kelebihan yg saya perhatikan apabila saya menyusu badankan Reem sepenuhnya. She learns things very fast, her body immunisation is excellent and high resistant to any obstacles. Umur 8 bulan, Reem dah tau imitate org solat..;))

InshaAllah doakanlah the 2nd one ni, Allah gives me rahmat to bf my baby for at least 2 complete years..Amin..

Wslm

Ummu Istisyhad a.k.a Ummu Reem

Kisah akak dan abg Mu’az

July 8, 2009 at 8:28 am | Posted in Baitul Muslim | Leave a comment

Salaam akak. Tadi saya dengar lagu ni. Teringat pulak kisah yang akak cerita kat saya yang akakย  tinggal kat kampung org2ย  indonesia sbb suami akak nak membantu anak-anak org Indon yg di kampung tu. Dan akak redha untuk tinggal di situ menemani dia, berjuang bersama dengannya. PAstu saya teringat juga kata-kata zauj akak kat akak yang dia ni seorang yang takder apa2. Tapi yet, akak still menerima dia.

Saya nak dedicate nasyid ni utk akak dan zauj akak….. moga Allah Kekalkan kalian di atas jalan dakwah ini. Andai maut memisahkan kalian kerna jalan dakwah ini, moga Allah Pertemukan kalian sebagai pasangan kembali di syurga kelak.


Duhai Pendampingku

Munsyid : edCoustic
http://liriknasyid.com

Di hatimu tersimpan cinta yang suci
Serta mendalam pernikahan dari beda dunia
Meski kau terbiasa hidup tanpa perih
Namun kau ikhlas hidup bersahaja
Namun bahagia

Reff :
Duhai pendampingku, akhlakmu permata bagiku
Buat aku makin cinta
Tetapkan selalu janji awal kita bersatu
Bahagia sampai ke surga

Maafkan aku jika tak bisa sempurna
Karena ku bukan lelaki yang turun dari surga
Ketulusan hatimu anugerah hidupku
Doakan langkah kita tak berpisah
Untuk selamanya

Listen here

password: bismillah

……………………………………………………………………………….
Jazakillah ukhti Aisya atas ingatan ๐Ÿ™‚
My dear Istisyhad,
Smlm umi terima satu email daripada Mcik Aisya, yang di saat ini sedang berjihad di Melbourne, menyelesaikan degreenya di sana. Umi mengenali beliau semasa sama-sama jaulah dari Canberra-Melbourne-Adelaide pada cuti winter 2007.
Beberapa bulan yang lalu semasa Mcik Aisya pulang bercuti musim panas di Malaysia, beliau sempat datang ziarah umi di rumah. Waktu tu Reem masih dalam kandungan, tak ingat umi berapa bulan.. Umi dan Abi tinggal di Sg. Chin Chin, sebuah perkampungan yang majoritinya org Indonesia.
Umi senang tinggal di sini walaupun ramai orang mengakui tidak selesa dengan suasana di sini. Apa mungkin tidak cocok dengan negeri yang terkenal dgn kemewahannyaย  ya kali?. Alhamdulillah, Umi bersyukur kerana Allah masih memberi tempat utk kita berteduh.. Jiran tetangga juga maa shaa Allah, sangat baik dan sentiasa bertegur sapa bertanya khabar. Mereka sangat menyanjungi dan berbahagia dgn kehadiran kita.
Alhamdulillah juga, Umi bersyukurย  kerana dinikahkanย  dengan seorang yang cukup sederhana kehidupannya dan penyabar. Kehidupannya luar biasa sederhana. Qona’ah dengan apa yang ada. Sangat bersabar dgn karenah sang isteri..ย  Ah malu Umi.. Di saat Umi futur dan mengutamakan dunia dan perhiasannya, Abi lah yang akan meredakan keinginan2 manusiawi yang menebal di dalam hati Umiย  dengan kisah2 para anbiyaa’..Wallaahi, belum pernah Umi menjumpai seorang lelaki sesabar Abi.
Pernah suatu hari Umiย  mengomel untuk berpindah ke rumah yang lebih besar dan selesa, dengan penuh berhikmah dan lembut berhikmah Abi berkata;
Rumah Rasulullah itu bahkan kecil banget, hatta dikisahkan sehingga tempat sujudnya terkena A’isyah ketika baginda mahu solat malam. Dan diketika yg lain pula, A’isyah akan pamitan keluar dari rumah (ke khemah yang di bina Rasulullah utk nya di sisi rumah mereka) setiap kali ada tetamu lelaki yang mampir ke rumah baginda. Kita sekurang-kurangnya ada bilik utk syg berehat kalau kwn2 abg dtg..Itulah luasnya rumah Rasulullah. Namun A’isyah tidak pernah mengeluh.ย  Bahkan Rasulullah sendiri orang yang paling kuat ibadahnya, paling baik akhlaqnya walaupun tidak ada air-cond dan hanya berlantaikan tanah.
Ilaa Zauji Habebi,
Semoga Abg akan terus menjadi sayap kanan isterimu ini, sentiasa memperingatkan kita ttg janji awal kita bersatu. Tetapkan terus membimbing isterimu ini.
Uhibbuka fillah wa laa uhibbuka illaa fillah!



Reem’s Pics

May 16, 2009 at 5:58 am | Posted in Baitul Muslim | 12 Comments

Atas permintaan teman-teman, umi upload gambar2 Reem yg dulu dan terkini..:)

Nama: Reem Murshida bt. Ahmad Mu’az

Tempat lahir: Ampang Putri Specialist

Tarikh Lahir: 10 April 2009

Waktu dilahirkan: 4.14 petang (Jumaat)

Berat: 3.3 kg

Panjang: 53 cm

Doktor: Dr.Ariza bt. Mohammad

Reem cukur rambut hari ke-7 dan bertahnik di Darul Hikmah

Reem cukur rambut hari ke-7 dan bertahnik di Darul Hikmah

Reem & Jedda

Reem & Jedda

DSC01043

Reem solehah

Reem solehah

DSC01135

DSC01136

My First Istisyhad; Reem Murshida

May 5, 2009 at 6:32 am | Posted in Baitul Muslim | 9 Comments
My lil' mujaahidah; Reem Murshida bt. Ahmad Mu'az

My lil' mujaahidah; Reem Murshida bt. Ahmad Mu'az

ย 

View: Reem’s Videoย 

View: Reem & Wonder Pet

Reem Salih Ar-Riyashi (1982 โ€“ 14 January 2004)ย was a 21-year old Palestinian mother of two (Dhoha, 2 and a half years old & Muhammad, 1 and a half year old) from Gazaย City whoย martyred herself and killed four Israelis in aย Martyrdom Operationย at the Erez crossing on January 14, 2004, by exploding 2kg of explosive and precisely attacking the Zionist military occupiers.

According to Hamas and the Al-Aqsa Martyrs Brigade, the attack by Riyashi was a joint operation mounted as a response to weeks of Israeli incursions into West Bank cities that had left about 25 Palestinians dead.

Unlike most martyrs, Riyashi came from a wealthy family.ย Riyashi was the first femaleย istisyhadiyah sent by Hamas whose spiritual leader at the time, Sheikh Ahmed Yassin had initially objected to the involvement of women in such actions, altering this position shortly before his assassination by Israel in March 2004.

Wearing combat fatigues and holding an automatic rifle with a rocket-propelled grenade in the foreground, Riyashi said that since age 13 she had dreamed of turning “my body into deadly shrapnel against the Zionists”. She continued: “I always wanted to be the first woman to carry out a martyrdom operation, where parts of my body can fly all over … God has given me two children. I love them [with] a kind of love that only God knows, but my love to meet God is stronger still.”

Virtues of the Martyrs

Allah states that even though the martyrs were killed in this life, their souls are alive and receiving provisions in the Dwelling of Everlasting Life. In his Sahih, Muslim recorded that Masruq said, “We asked `Abdullah about this Ayah,

[ูˆูŽู„ุงูŽ ุชูŽุญู’ุณูŽุจูŽู†ู‘ูŽ ุงู„ู‘ูŽุฐููŠู†ูŽ ู‚ูุชูู„ููˆุงู’ ููู‰ ุณูŽุจููŠู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุฃูŽู…ู’ูˆูŽุชุงู‹ ุจูŽู„ู’ ุฃูŽุญู’ูŠูŽุงุกูŒ ุนูู†ุฏูŽ ุฑูŽุจู‘ูู‡ูู…ู’ ูŠูุฑู’ุฒูŽู‚ููˆู†ูŽ ]

ย (Think not of those as dead who are killed in the way of Allah. Nay, they are alive, with their Lord, and they have provision.)

ย He said, `We asked the Messenger of Allah the same question and he said,

ยซุฃูŽุฑู’ูˆูŽุงุญูู‡ูู…ู’ ูููŠ ุฌูŽูˆู’ูู ุทูŽูŠู’ุฑู ุฎูุถู’ุฑูุŒ ู„ูŽู‡ูŽุง ู‚ูŽู†ูŽุงุฏููŠู„ู ู…ูุนูŽู„ู‘ูŽู‚ูŽุฉูŒ ุจูุงู„ู’ุนูŽุฑู’ุดูุŒ ุชูŽุณู’ุฑูŽุญู ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฌูŽู†ู‘ูŽุฉู ุญูŽูŠู’ุซู ุดูŽุงุกูŽุชู’ุŒ ุซูู…ู‘ูŽ ุชูŽุฃู’ูˆููŠ ุฅูู„ูŽู‰ ุชูู„ู’ูƒูŽ ุงู„ู’ู‚ูŽู†ูŽุงุฏููŠู„ูุŒ ููŽุงุทู‘ูŽู„ูŽุนูŽ ุฅูู„ูŽูŠู’ู‡ูู…ู’ ุฑูŽุจู‘ูู‡ูู…ู ุงุทู‘ูู„ูŽุงุนูŽุฉู‹ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ: ู‡ูŽู„ู’ ุชูŽุดู’ุชูŽู‡ููˆู†ูŽ ุดูŽูŠู’ุฆู‹ุงุŸ ููŽู‚ูŽุงู„ููˆุง: ุฃูŽูŠู‘ูŽ ุดูŽูŠู’ุกู ู†ูŽุดู’ุชูŽู‡ููŠ ูˆูŽู†ูŽุญู’ู†ู ู†ูŽุณู’ุฑูŽุญู ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฌูŽู†ู‘ูŽุฉู ุญูŽูŠู’ุซู ุดูุฆู’ู†ูŽุงุŸ ููŽููŽุนูŽู„ูŽ ุฐูŽู„ููƒูŽ ุจูู‡ูู…ู’ ุซูŽู„ูŽุงุซูŽ ู…ูŽุฑู‘ูŽุงุชูุŒ ููŽู„ูŽู…ู‘ูŽุง ุฑูŽุฃูŽูˆู’ุง ุฃูŽู†ู‘ูŽู‡ูู…ู’ ู„ูŽู†ู’ ูŠูุชู’ุฑูŽูƒููˆุง ู…ูู†ู’ ุฃูŽู†ู’ ูŠูุณู’ุฃูŽู„ููˆุงุŒ ู‚ูŽุงู„ููˆุง: ูŠูŽุง ุฑูŽุจู‘ู ู†ูุฑููŠุฏู ุฃูŽู†ู’ ุชูŽุฑูุฏู‘ูŽ ุฃูŽุฑู’ูˆูŽุงุญูŽู†ูŽุง ูููŠ ุฃูŽุฌู’ุณูŽุงุฏูู†ูŽุง ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ู†ูู‚ู’ุชูŽู„ูŽ ูููŠ ุณูŽุจููŠู„ููƒูŽ ู…ูŽุฑู‘ูŽุฉู‹ ุฃูุฎู’ุฑูŽู‰ุŒ ููŽู„ูŽู…ู‘ูŽุง ุฑูŽุฃูŽู‰ ุฃูŽู†ู’ ู„ูŽูŠู’ุณูŽ ู„ูŽู‡ูู…ู’ ุญูŽุงุฌูŽุฉูŒุŒ ุชูุฑููƒููˆุงยปย 

(Their souls are inside green birds that have lamps, which are hanging below the Throne (of Allah), and they wander about in Paradise wherever they wish. Then they return to those lamps. Allah looks at them and says, `Do you wish for anything’ They say, `What more could we wish for, while we go wherever we wish in Paradise’ Allah asked them this question thrice, and when they realize that He will keep asking them until they give an answer, they say, `O Lord! We wish that our souls be returned to our bodies so that we are killed in Your cause again.’ Allah knew that they did not have any other wish, so they were left.)”’ There are several other similar narrations from Anas and Abu Sa`id.

A Writing by Umi’s Best Friend;

December 30, 2008 at 3:17 am | Posted in Baitul Muslim | 6 Comments

Dear Istisyhad,

Umi want to show you a writing by umi’s best friend in her blog. Her name is Nurul Adni.. when you’re older don’t forget to pay Mcik Adni a visit i.e ziaarah her if umi happen to leave this world first.. Mcik Adni is one of umi’s best friends in INTEC, Shah Alam (A preparation centre before umi went to Australia for umi’s degree). A lot you can learn from her insha-Allah. She wrote this in her blog several days after umi and abi’s walimah in Tampin; that was on 8th Febr 2008. Umi cry everytime umi read this writing of hers, because it reminds umi of the reason why umi and abiย were united in baitul muslim, so that umi and abi must always purify our intention. In Allah’s cause umi and abi were tied, we pray only by His cause would we be apart.

Istisyhad sayang,

Umi hope you’ll also be granted with a partner that Allah has chosen specially for you. So to achieve that, you must first guard yourself from kasratul ma’asiy, be it ma’asiy of heart, eyes, hands, legs or even thoughts. Be a righteous muslim and mu’min. Insha-Allah, Allah will pair you with someone who is righteous too, and eligible for you. Ameen.

ย 

DSC_0318
Moga terlimpah Keberkatan ALLAH ke atas kalian…!
2/10/2008

Bingkisan Buat Ahmad Mu’az Mohd Nawawi & Nurul Fathim Ridayu RamliBig Smile

yang telah selamat menjadi zauj zaujah pada 8 Disember 2007/ Walimah pada 2 Feb 2008 ( rumah lelaki) dan 9 Feb 2008 (rumah perempuan).


ย 

Dengan rahmat ALLAH, mampu ku lihat dari wajah kalian yang kini kalian meniti hari-hari paling bahagia penuh rahmah wa mawaddah bersama orang baru bernama suami dan isteri. Syukurlah…diri-diri kalian saling menjadi hadiah terbaik yang kalian perolehi kerana bernikah dan berwalimah pada hari lahir kalian yang ke 22 dan 23.Smile

DSC_0204

ย 

Dan ..walau seerat dan seintim mana sekalipun kalian berdua, pasti ketika-ketikanya nanti akan ada masa renggang dan tidak selesa. Kerana setiap hubungan antara insan pasti ALLAH akan uji. Pasti akan ada konflik dan salah faham yang melanda..Kalian akan ada masa jatuh dan bangun. Akan ada masa gaduh dan baik. Akan ada masa penat dan bersemangat. Akan ada masa sedihcry dan gembiraBig Smile


ย 

ย 

Hadapilah dengan iman dan kematangan, bukan dengan kemarahan dan melulu perasaan… Jika ada perbezaan dan pertentangan cara bertindak dan pemikiran, itu perkara biasa yang perlu ditanggapi dengan sabar dan lapang dada… Muaz bukan Ayu dan Ayu bukan Muaz, biarkan masing-masing menjadi diri masing-masing.Shades Komunikasikan perasaan dengan baik dan hikmah lagi telus agar bisa memahami peribadi masing2, dan sesungguhnya ta’aruf itu berlangsung seumur hidup…


ย 

Bilamana ALLAH dan Rasul berada ditempat paling atas dalam rumahtangga kalian.., syaitan tidak akan mampu mencelah merosakkan kasih sayang… syaitan dan gengnya tidak akan mampu mencucuk prasangka burukAngry ke jiwa2 kalian…dan dgn ALLAH dan Rasul, nafsu akan mampu ditundukkan hingga akhirnya kalian faham dan ikhlas untuk memberi yang terbaik pada diri pasangan… Smile


ย 

Jika syaitan iblis berusaha keras memudar & melebur mawaddah wa rahmah yang menaungi rumahtangga islam, maka kalian harus lebih kerja keras agar baitul muslim ini terus menjadi wasilah kalian untuk mentqarrub diri pada ALLAH dan menghantar kalian ke syurga ALLAH..


ย 

Jagalah ALLAH, nescaya ALLAH menjaga kalian.. Bertaqwalah pada ALLAH walau dimana kalian berada..

ย 

DSC_0068

ย 

ย 

Alhamdulillahi rabbil ‘alamin….

ย 

Kalian telah ALLAH satukan didalam ikatan pernikahan yang agung lagi suci….

ย 

Maha Suci ALLAH yang mempertemukan kalian dijalan dakwah dan tarbiyyah… Maha Besar ALLAH yang mengirimkan para du’at untuk saling bermusyawarah dalam membantu menyusun seterusnya menyaksikan kalian memateri mitsaqan ghaliza…


ย 

Pesanku , bilamana kalian bertaaruf dan bernikah kerana ALLAH dan Rasul, bilamana dijalan dakwah kalian membina baitul muslim ini ini – maka jangan sekali-kali kalian berpisah melainkan kerana ALLAH dan Rasulmaka jangan sekali-kali kalian meninggalkan satu sama lain melainkan di atas jalan dakwah dan tarbiyyah…demi meraih redha ALLAH.. moga baitul muslim kalian akan merancakkan lagi laluan tarbiyyah..


ย 

cryMenitis air mata kakakmu ini menyaksikan kalian menjadi antara contoh terbaik sebuah pernikahan yang penuh barokah..dan bukan sekadar diriku, malah ikhwah dan akhawat yang lain ku percaya turut insaf dan terharu merasakan rahmat dan kemurniaan ikatan yang sungguh terpelihara bermula dari langkah pertama berta’ruf.


ย 

Bak kata seorang sahabatku, baginya, majlis pernikahan kalian lebih tinggi nilai tarbiyyah dari program2 seperti MABIT, ta’alim etc.. Melihat dua insan mengikat ikatan halal dengan bersaksikan ALLAH dan para malaikat, tingginya mahar pernikahan yang diminta ukhti daripada suami iaitu hafalan surah At Tahrim ayat 6 dan Surah As Soff…


ย 

Keberkatan turut dirasa kerana alhamdulillah kalian tidak pernah bersentuhan dalam bentuk apa sekalipun sebelum pernikahan- tiada sms, tiada email, tiada tatapan mata apatah lagi bualan mesra dan kedekatan fizikal… hati para sahabat kalian sesungguhnya terharu gembira insaf (dan cemburu) melihat bahagia dan ketenangan yang terpancar diwajah kalian yang menikmati hubungan yang halal lagi diredhai..

ย 

DSC_0297

ย 

ย 

Akhi wa ukhti fillah…Smiledoakan diri kekandamu iniย agar mampu menjaga kesucian hati dan diri seperti kalian hingga akhirnya ALLAH menganugerahkan jua anugerah agung itu pada ku insyaALLAH..doakan diriku menjadi hamba solehah dan daieyah yang istiqamah mencari keredhaan dan keampunanNYA…doakan jua ALLAH mempertemukan diriku dengan jodoh yang soleh di jalan tarbiyyah dan dakwah ini hingga pernikahan antara dua insan akan menyaksikan perjalanan menyebarkan agama ALLAH ini semakin baik dan lancar…

ย 

Bertemu tiada jemu…berpisah tiada gelisah- bila ikatan terjalin kerana ALLAH.Smile

ย 

jika tiada pertemuan lagi didunia,cry moga akan ada pertemuan didunia abadi sana dalam kegembiraan hakiki insyaALLAH…… Big Smile

Posted at 06:31 pm by nur_syauqeena

Surat Untuk Ummu Istisyhad Dari Ummu Musa

November 20, 2008 at 2:52 pm | Posted in Baitul Muslim | 1 Comment

img_3255Assalamua’laikum adikku…

(Youโ€™ll always be my ayu whose presence

I wait for in akasiaโ€™s surau)

Ayuโ€ฆ

Hari ini ana hadir dalam hari yang penting buat antiโ€ฆ

Ana hadir pada hari anti menjadi seorang zaujahโ€ฆ

ย 

Ayuโ€ฆ

I wonder how you feel?

Do you feel how I felt two years ago?

No, I hope you feel much more better than how I felt.

ย 

Ayuโ€ฆ

Hari ini, kita telah di sucikan oleh Allah.

Ayuโ€ฆ

Hari ini Allah pilih kita untuk di sucikanโ€ฆ

ย 

Ayu,

Macam Allah pilih Balqis untuk menerima wahyu dan di sucikan sebagai isteri

Ayu,

Macam Allah pilih Khadijah, Aisyah, Fatimah,

Untuk jadi wanita-wanita suciโ€ฆ

ย 

Ana tak dapat tahan airmata anaโ€ฆ

Mendengar zauj mu melafazkan ayat-ayat suci Allah sebagai mahar mu

Ana tak dapat tahan airmata mendengar lagu Balqis

Menceritakan Qisasul Anbiyaโ€™

Bagaimana Allah telah pilih untuk membuka hati Balqis

Dan memilih juga untuk mensucikannya sebagai seorangโ€ฆ

Isteri.

ย 

Isteri, Ayu!

Sucinya seorang isteri, Ayu!

Apa-apa pun yang berlaku, dan

Bila-bila pun ia berlaku,

Ingatlah adikku, pernikahan ialah mitsaqan ghaliza,

Dia ialah qowwammu,

Dan anti adalah zaujahnya,

Yang selama-lamanya telah di pilih oleh Allah

Untuk di sucikan.

ย 

(setelah sekian lama anti turut menjaga kesucian mu)

ย 

semoga Allah memberkahi dirimu, pasanganmu dan pernikahanmu, dik.

ย 

8 December 2007

hari pernikahan Ayu & Muaz

ย 

ย 

ย 


Entries and comments feeds.